4 במאי 2008

מצלמות אבטחה

מצלמות אבטחה ומעקב בייתיות נהפכות למאד פופולריות. יש מגוון רחב של מצלמות, דגמים ויצרנים ויש צורך בידע בסיסי לפני שרוכשים מצלמת אבטחה, בשביל לקבל החלטה ולעשות את השיקולים בצורה נכונה בבחירת מערכת אבטחה ביתית.

למצוא עוזרת בית, מטפלת לילד הקטן, או להורה מבוגר הזקוק לטיפול סיעודי היא משימה די קשה. למרות שבסופו של דבר כולם בוחרים באדם שנראה מתאים ביותר, עדיין אינכם יודעים כיצד ינהגו בהיעדרכם. לצערנו לאחרונה יש פרסומים רבים וחשיפות של מקרים מזעזעים שמטפלים מתעללים בקשישים ומטפלות מכות תינוקות וכל אלה גורמים לנו לשאול את עצמנו האם אנו עושים מספיק כדי למנוע את התעללות ביקירנו, התקנת מצלמות אבטחה למעקב בבתים פרטיים אינו נחשב לעסק לעשירים, פושעים או פרנואידים.

רשת או מעגל סגור
בתחילה יש לבדוק איזה טכנולוגית העברת המידע מתאימה לכם כלומר באיזה סוג מצלמה אתם מעוניינים. קיימים שני סוגי מצלמות אבטחה - מצלמות רשת ומצלמות במעגל סגור. מצלמת רשת מאפשרת לחברה למחשב ופרט להגירת המידע, ניתן לתקשר איתה מכל מקום בעולם, בזמן אמת, באמצעות האינטרנט או ברשת אחרת לעומת מצלמה במעגל סגור אשר מתחברת לאביזר הקלטה - וידיאו, מקליט DVD, שרת DVR (מקליט וידיאו דיגיטלי), או מדית אכסון דיגיטלית אחרת בטכנולוגיה זו לא ניתן ליצפות במידע המצולם ממקום מרוחק ממקור הצילום (מצלמת האבטחה) אך ניתן ליצפות מאוחר יותר בחומר שהוקלט,.

כדי לבחור מצלמה במעגל סגור חשוב לשקול כמה נושאים מרכזיים. ראשית, האם אתם מעוניינים במצלמה נסתרת או במצלמה גלויה. האם אתם מסתפקים בצילום בשעות היום או רוצים לתעד את ההתרחשות גם בלילה, וכמה כסף אתם מוכנים להשקיע בשביל איכות התמונה. מחירי המצלמות ללא ראיית לילה בקטגוריה הביתית הם בין 400 ל-1,000 שקל. אפשרות צילום בלילה מייקרת את המחיר ב-200-300 שקל.

צפייה בטלוויזיה - DVD, וידיאו או DVR
טכנולוגיות שונות בתחום מצלמות המעקב מספקות אפשרויות שונות לצפות בנעשה בבית. יש מערכות שמקליטות רצוף ויש שמספקות תמונת וידיאו רק בזמן תנועה. אפשר לקבל תמונות סטילס בודדות לדואר האלקטרוני וניתן גם לצפות בהקלטות דרך הסלולר, המחשב או הטלוויזיה. רוב מצלמות האבטחה הקיימות בשוק הן אנלוגיות המתחברות למכשיר הקלטה עצמאי כמו וידיאו, DVD או שרת DVR המתחבר לטלוויזיה. אם משתמשים בכמה מצלמות אפשר לחבר למכשיר הוידיאו או ה-DVD בורר שעלותו 350-1,100 שקל (תלוי במספר המצלמות), לצורך פיצול התמונה על המסך.

היתרונות בחיבור המצלמות למכשיר וידיאו או DVD הם בעיקר כלכליים. אפשר להסתפק במצלמות פשוטות ואין צורך במחשב או מערכות הקלטה מתוחכמות. אולם החסרונות מאוד בולטים - מלבד העובדה שקלטת וידיאו ודיסק DVD מוגבלים יחסית מבחינת מספר שעות ההקלטה, הבעיה העיקרית עם פתרון היא שאף אדם שפוי לא יישב לצפות בשעות של הקלטה גם כשאין שום התרחשות בחדר, שכן באמצעי הקלטה אלה אין אפשרות להגיד מתי לא לצלם.

לכן האפשרות היעילה והנפוצה יותר היא חיבור המצלמות לשרת DVR ולהקליט עליו. שרת ה-DVR, בדומה למכשיר וידיאו, מתחבר לטלוויזיה ומציג את ההקלטות, אך בשונה ממכשיר וידיאו, מותקן עליו דיסק קשיח שעליו ניתן להקליט לזמן ממושך יותר ומותקנת עליו תוכנה המאפשרת הקלטה רק בעקבות זיהוי תנועה או לפי תזמון מראש של שעות מסוימות ביום. בנוסף, בעת הצפייה, ניתן לבחור מועד מדויק אשר בו רוצים לצפות, ויש אפשרות ניגון אירועים בקצבים שונים.

צפייה במחשב - כרטיס DVR או מצלמת רשת
כדי לצפות במתרחש דרך המחשב הביתי דרוש כרטיס DVR שעלותו היא בין 600 ל-2,200 - שקל תלוי במספר המצלמות. באמצעות התוכנה המותקנת על המחשב, ניתן להגדיר זמני הקלטה ספציפיים והקלטה על פי תזוזה.

כרטיסי ה-DVR, בחלקם חכמים יותר משרתי ה-DVR משום שניתן לשלוט באופן שבו אנחנו רוצים להקליט, לדוגמה, אפשר לכוונן את רמת התנועה בחדר שעל פיה כרטיס ה-DVR יקבע אם להתחיל להקליט או לא. אם המחשב מחובר לאינטרנט, ניתן גם להגדיר שליחת דואר אלקטרוני של תמונות סטילס בכל פעם שיש תזוזה במוקד ההתרחשות, ואף שליחת מייל אזהרה במקרה שהמצלמה נותקה במפתיע. יש כרטיסים המאפשרים גם הורדת תוכנה מאתר החברה לטלפון הסלולרי או למחשב כף-יד, ובאמצעות גלישה בדור 3, לצפות בתמונות בזמן אמת.

אפשרות שנהפכת פופולרית, בייחוד במשרדים, אך גם בבתים פרטיים, היא שימוש במצלמת רשת. יתרונה הבולט הוא שאין הכרח באמצעי הקלטה, משום שהיא מתחברת לרשת האינטרנט דרך נתב קווי או אלחוטי וניתן לקבל גישה לצילומיה דרך מחשב מרוחק. אם בכל זאת רוצים להקליט, ניתן לעשות זאת בעזרת תוכנה ייעודית המותקנת על המחשב המרוחק. למעשה, באמצעות תוכנה זו, ניתן להגיע לביצועי כרטיסי ה-DVR השונים, כגון הקלטת וידיאו ושליחת תמונות סטילס בדואר האלקטרוני לאחר זיהוי תזוזה.

אולם רוב התוכנות המשווקות עם מצלמות הרשת כיום לא ידידותיות למשתמש כמו אלה של כרטיסי ה-DVR. מה גם שמצלמות רשת יקרות יותר מהתקנת מצלמות לכרטיס DVR בעל אותן תכונות ואפשרויות, וההפרש במחיר בדרך כלל הוא בין 350 ל-700 שקל.

קיימות גם מצלמות המשלבות את רוב הטכנולוגיות, אך הן גם יקרות בהרבה. פנסוניק השיקה באחרונה מצלמות מעקב שבנוסף להיותן מצלמות רשת, ניתן לחברן למכשיר וידיאו או DVD, ובנוסף הן גם מסוגלות להקליט על כרטיס זיכרון מובנה בתוכן בגודל 2 ג'יגה. מחירן הוא בין 3,300 ל-7,500 שקל. ככל שהדגם מתקדם ויקר יותר, איכות הצילום טובה יותר, והוא ניחן ביותר יכולות זום וצילום בתנאי תאורה משתנים.

מה משפיע על איכות ההקלטה
אחד הגורמים המשפיעים על איכות הצילום במערכות העושות שימוש בשרת או כרטיס DVR, הוא כמות התמונות לשנייה. בן שושן מסביר שהתמונה האופטימאלית נגזרת מ-25 תמונות לשנייה, אך לצרכים ביתיים ניתן להסתפק ב-12 תמונות לשנייה. לכן, אם משתמשים בכרטיס או שרת היודע לעבד 100 תמונות לשנייה, כדאי לחבר אליו ארבע מצלמות (לחלוקה של 25 תמונות לשנייה לכל מצלמה) עד שמונה מצלמות (לחלוקה של 12 תמונות לשנייה לכל מצלמה).

יש כרטיסי DVR חכמים המאפשרים להקצות מספר מרבי של קצב תמונות למצלמות בהן יש תנועה, על חשבון מצלמות בהן אין תנועה. באופן זה מקבלים תמונה איכותית יותר רק באזורים בהם יש התרחשות כלשהי. עם זאת, צריך לקחת בחשבון כי כרטיסים אלה יקרים יותר: 2,100 שקל לכרטיס חכם עם קצב עיבוד של 100 תמונות לשנייה, לעומת 1,000-1,500 שקל לכרטיס פשוט בעל מכסה דומה של קצב עיבוד.

שיקול חשוב נוסף הוא כמובן התאורה. כיום רוב המצלמות מגיעות עם תכונות המחפות על אמצעי תאורה בוהקים מדי. עם זאת, מומחים ממליצים להימנע מלהתקין את המצלמה מול חלונות מערביים או מזרחיים, כדי למנוע פגיעה ישירה של אור שמש בעדשה.

לעתים צריך להשתמש במכשירי מצלמות אבטחה המעקב בחושך. אז אם אתם נוסעים לחו"ל ומשאירים את הילדים עם המטפלת, או שאתם סתם רוצים לראות אם הם קמים מתוך שינה, עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות: צילום באינפרה אדום או מצלמות "יום-לילה" לצילום ברגישות גבוהה בשחור-לבן.

הפתרון הנפוץ הוא מצלמה שגם משתמשת בנורות אינפרה אדומות. מצלמות אלה יכולות לצלם בחושך מוחלט, אולם
חסרונן העיקרי הוא אורך החיים הקצר יחסית של הנורות האינפרה אדומות. הן נשרפות כעבור שלוש עד ארבע שנים. מאחר שברוב המקרים לא ניתן להחליפן, צריך להצטייד בפנס אינפרה אדום נפרד או לקנות מצלמה חדשה. מאידך גיסא, מצלמות יום-לילה ניכנות ברגישות גבוהה בשחור-לבן (או עם אופציה לעבור מצילום צבעוני ביום לשחור-לבן בלילה). מצלמות אלה זקוקות לרמת אור נמוכה - כזו שהעין האנושית לא יכולה להשתמש בה כדי לראות. לחדר חשוך עם אור שנכנס מהמסדרון מספיקה מצלמת יום-לילה המסוגלת להפיק תמונה טובה ב-0.2 LUX (יחידה למדידת כמות אור).

איך תסתירו את מצלמת המעקב
רוב הצרכנים מעדיפים מצלמות נסתרות, ואמנם על אף שהדעות בנושא חלוקות יש היגיון פשוט מאחורי הבחירה במצלמה נסתרת - כשהמטפלת יודעת שמותקנת מצלמה בבית זה אולי ירתיע אותה מלבצע פעולות לא רצויות ליד המצלמה, אבל היא תוכל למצוא מקומות אחרים הרחק מהעין העוקבת אם רק תחפוץ בכך. מצלמה נסתרת, לעומת זאת, תשקף את המציאות כפי שהיא. הבעיה היא איך מסתירים את המצלמה בצורה יעילה ושאינה מעוררת חשד? בכל אחת מהמערכות יש יתרונות וחסרונות. למצלמות רשת אלחוטיות אמנם לא דרושים חוטים שמסגירים את מיקומן, אבל הן לרוב גדולות יותר ממצלמות אבטחה רגילות ולכן קשה יותר להחביאן. גם מצלמות עם טכנולוגיית צילום אינפרה אדום קשה להסתיר: מלבד גודלן, ניתן להבחין בלילה בנורות האדומות של האינפרה אדום. מצלמות שאינן מצלמות רשת ניתן למצוא בכל הגדלים. המצלמות הזעירות ביותר בשוק המצלמות הביתיות מגיעות לגודל של 1.5X2X2 סנטימטרים, עם עדשה בגודל 1.5 מילימטרים. כך שניתן להסתירן בקלות ודרוש רק חריר בעובי מילימטר וחצי דרכו היא תצלם. דרך יעילה להסוות מצלמת מעקב, היא להניח אותה בתוך אריזת גלאי נפח (עין של אזעקה ביתית או של מערכות אזעקה תעשיתיות) או גלאי עשן. עם זאת, כדאי לזכור כי מצלמות המתחברות לאמצעי הקלטה על פי רוב הן אינן אלחוטיות - דבר המקשה על הסתרתן. ניתן להסתיר את החוטים בתוך הקיר או להסוותם יחד עם חוטים אחרים (רשת או חשמל), אם קיימים. את שרת ה-DVR ניתן להסוות יחד עם מערכת הקולנוע הביתי.