31 במאי 2008

רב בריח בבעיות

חברת רב בריח, יצרנית ויצואנית דלתות פלדה בעלת המותג 'פלדלת', נקלעה בחודשיים האחרונים לקשיים כלכליים בעקבות עליית מחירי מתכות הפלדה בהם היא משתמשת כחומר גלם ליצור דלתות הפלדה וכן צניחת שער הדולר הובילו אותה לחובות גדולים לנושים ואי יכולת לשלם משכורות לעובדים ולעמוד בהתחייבויות שנתנו לבנקים.

בתחילה ניסתה רב בריח להכחיש שהיא נמצאת בקשיים וטענה שמדובר בשמועות חסרות שחר שמפיץ מי מהמתחרים על רכישת החברה. אך לאחר שהוגשו לבית המשפט נושים של רב בריח תביעות להחזר חובות הגיש עורך הדין של רב בריח, מישל אוחיון בקשה להקפאת הליכים בבית המשפט, זאת בטענה שהחברה נמצאת במגעים עם שלושה גופים שונים למכירת החברה, בית המשפט נתן צו הקפאת הליכים לשבוע ימים אך הטיל על רב בריח להמציא תוכנית לתהליך הבראה שבראשו קיום ההתחייבויות שניתנו לנושים וללקוחות הקיימים.

בתחילת מאי הגישה רב בריח את תוכנית ההבראה וביקשה להאריך את צו הקפאת ההליכים כנגדה, זאת לאחר שמינתה רב בריח את חגי שפר (מנכ"ל כרומגן ב-4 שנים האחרונות) כמנכ"ל החברה במקומו של אורי בחרי שהחליף את אחיו מיסד החברה אברהם בחרי. ב-12 למאי נשיא בית המשםט המחוזי בתל אביב השופט אורי גורן האריך את צו הקפאת ההליכים בחודש נוסף ומינה נאמנים: מצד רב בריח - עו"ד דן פרידמן, מצד הבנקים - עו"ד רונן מטרי. כמו כן סוכם בבית המשפט שהעובדים יקבלו את שכר חודש אפריל.

כחלק מתהליך הבראה שהגישה רב בריח לבנקים ולבית המשפט, יחזור אברהם בחרי לניהול בחברה והוא ואחיו אורי ישתכרו בשקל אחד בלבד, כמו כן החברה תאלץ לפטר חלק מ-350 עובדיה. כ-170 מהעובדים שחוששים לשכרם ולקיום ההתחייבויות כלפיהם לאחר מכירת החברה התאגדו ופנו לבית המשפט באמצעות עו"ד אופיר רונן שדרש שבית המשפט יקבע שלאחר מכירת החברה העובדים יזכו בכל המסמכים להם הם זכאיים לצורך שחרור ההתחייבויות שקיבלו מחברת רב בריח, טופסי 161, מכתבי פיטורין וכן שהבעלים החדש יתחייב להעסיק את מרבית העובדים המפוטרים ולתקופה של לפחות חמש שנים, כמו כן טוענים העובדים שקיים פער גדול בין הכספים להם הם זכאים לבין הכספים שהופרשו עבורם לקופות ולקרנות שנפתחו עבורם והם דורשים פתרון לבעיה זו, בית המשפט עדיין לא דן בנושא.

בעקבות הוצאת צו הקפאת ההליכים, ל-1300 לקוחות שהזמינו דלתות לפני הוצאת צו הקפאת ההליכים לא תסופק הסחורה לעת עתה, זאת מאחר שלקוחות אלה נחשבים מבחינה משפטית נושים ואין אפשרות משפטית להעדיף נושה אחד על פני אחר. לקוחות שהזמינו לאחר הוצאת צו הקפאת ההליכים יקבלו את הסחורה.

רב בריח צברה חובות כוללים בסך 175 מיליון ש"ח, אך היא מציינת בבית המשפט שבשנה האחרונה החזירה לבנקים כ-20 מיליון ש"ח שהם כ-20 אחוז מחובותיה לבנקים שעומדים כעת על 89 מיליון ש"ח.

הפרשה הנוכחית של רב בריח הביאה להתייקרות מחירי דלתות הפלדה בכ-30% בחודש האחרון, זאת בעקבות עליית מחירי הפלדה בעולם ב-60% מתחילת השנה דבר שלא השפיעה עד כה על מחיר הדלתות בארץ מכיוון שרב בריח הכתיבה את גובה השוק עד כה אך בעיקבות קשיי רב בריח ואי יכולת אספקת דלתות על ידה המתחרות בשוק (שריונית חסם, פנדור, עכביש) העלו את מחירי הדלתות.