11 בפבר׳ 2009

מולטילוק אינטראקטיב בתביעה יצוגית

תביעה ייצוגית נגד חברת מולטילוק יצרנית המנעולים, בגין הטעיית צרכנים, אושרה ביום שני השבוע על ידי ד"ר עמירם בנימיני שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב.

הבקשה לתביעה הייצוגית הוגשה בחודש נובמבר שנת 2006, בעקבות שידור כתבה בתוכנית הטלוויזיה "כלבוטק". בתביעה היצוגית נטען כי חברת מולטילוק סיפקה מידע מטעה בפרסומים אודות מוצר הדגל שלה - צילינדר "אינטראקטיב", המסר הפרסומי היה שצילינדר "מולטילוק אינטראקטיב" שכולל בקרת שכפול מפתחות באמצעות "כרטיס חכם", מגן על הצרכן מפני שכפול מפתחות הצילינדר.

למרות טענות חברת מולטילוק בפירסומים, התובע הייצוגי, דניאל פרחן, טען באמצעות עורכי הדין איתן ארז ויואב בן פורת, כי ביתו נפרץ באמצעות מפתח משוכפל ששוכפל ללא אישורו וללא כרטיס השכפול שלו.

תחקיר "כלבוטק" גילה בעקבות מיקרה זה ומקרים נוספים, כי אין אמת בפרסומים של חברה מולטילוק וכי יעילות הכרטיס החכם תלויה ברצונו הטוב של המנעולן או ביכולותיו של המנעולן משכפל המפתח ולא בטכנולוגיה שמאחורי הכרטיס החכם, הצילינדר או המפתחות.

בנוסף גילה תקיר "כולבוטק", כי מפתחות למנעול צילינדר "אינטראקטיב" של מוטילוק ניתנות לשכפול על ידי כל מנעולן גם ללא הכרטיס החכם, ושלא בנוכחות בעל המפתח.

בבקשת התביעה נטען, כי חברת מולטילוק גרמה להטעית צרכנים חמורה וגרמה ללקוחותיה רוכשי "צילינדר אינטראקטיב" להאמין כי הצילינדר שרכשו אותו מוכרת חברת מולטילוק בטוח והמפתחות אינן ניתנים לשכפול ללא הכרטיס החכם.

עוד נטען בבקשת התביעה, כי לו הצרכנים ידעו בטרם הרכישה כי ניתן לשכפול את המפתח גם ללא "הכרטיס החכם" - בניגוד לנאמר בפרסומים של חברת מולטילוק, הרי שהיו רוכשים צילינדר אחר יקר פחות.

עורך הדין איתן ארז אמר כי "בהנחה סבירה שמולטילוק שיווקה כ-400 אלף צילינדרים מסוג אינטראקטיב ב-7 השנים האחרונות, אני מעריך שהסכום שייפסק בסופו של דבר יהיה 140 מיליון שקל לפי 350 שקל ליחידה. אנו כבר בקשר עם משרדי עו"ד באירופה על מנת להשתמש בתקדים זה להגשת תביעה ייצוגית בשבדיה ובמדינות נוספות בהן מופץ המוצר".

חברת מולטילוק נמכרה על ידי חברת "רב בריח" יצרנית הדלתות בשנת 2000 ומאז "מולטילוק" היא חלק מקונצרן המנעולים השבדי הבינלאומי ASSA ABLOI, קונצרן המנעולים המוביל בעולם שנסחר בבורסה של שטוקהולם ועוסק בעיקר באספקת פתרונות נעילה.

השופט בנימיני קבע "עובדת הפריצה לביתו של המבקש, באמצעות שכפול המפתח ללא הכרטיס החכם, מחדדת את חשיבות התביעה. פרסומי מולטילוק, לפיהם 'ניתן לשכפל את המפתח בשכפול מבוקר באמצעות כרטיס שכפול אישי', מהווים לכאורה הטעייה".